Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Abstinens

Publicerad 2005-10-28 09:08:03 i Föräldraskap,

Sonen håller på att sluta med napp.  För tredje kvällen  i rad ska han försöka somna utan sin älskade "mappen" i munnen. Dagarna går rätt bra, men kvällarna är en plåga. Han gråter och ropar, ömsor ber och ömsom kräver att vi ska hämta nappen åt honom. Min lille älskling!  I  framtiden hägrar ett LEGO-piratskepp, men det hjälper föga på kvällarna. Då vill han vänta en vecka till.

Jag vet hur det är.  Jag har slutat med napp en gång i tiden. Jag har slutat röka. (Flera gånger faktiskt!) Sorgen över att livet aldrig mer blir sig likt är om möjligt ännu svårare att bära än suget efter tryggheten som så länge har suttit på plats i munnen.  Beroende som beroende - de är alla svåra att bli av med.

Jag hoppas att han vänjer sig snart, för det skär i hjärtat att höra hans klagan, att vägra göra detta lilla enkla för att få honom att må bra.

Kommentarer

Postat av: Åsa Stenström

Publicerad 2005-10-29 00:30:48

Utanför Visby finns ett nappträd där barn hänger upp sina nappar när det är dags att ta farväl.

Postat av: Babs

Publicerad 2005-10-30 14:05:51

Vi har pratat om att Axel ska ge sina till jultomten - ett annat kännt knep. Men häromkvällen, mitt i gråten och förtvivlan, skrek han "jag vill inte ge mina mappar till jultomten!!!" Nää... sa jag lite försiktigt, men hann inte längre innan han skrek "När jag slutar med mappen ska Clara få dom!!!!".

Han är för gullig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela