Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Viktig läsning för kvinnor och män

Publicerad 2005-09-13 11:31:53 i Nina nina ninanna,

Jag har i helgen läst "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" av Liza Marklund och Lotta Snickare. Den var mycket bättre än jag förväntat mig. (Titeln är ett citat av Madeleine Albright.)

För mig som har läst en hel massa genusvetenskap och forskning i ämnet jämställdhet så kom den här boken som en välkommen sammanfattning av tidigare inhämtad kunskap som jag nästan glömt bort samt en uppdatering från det senaste decenniet.  Dessutom, vilket är nästan ännu viktigare, lyckas författarna visa kopplingar och samband mellan olika företeelser i samhället och livet.  Som grädde på moset ges vi kvinnor också ett antal strategier för hantera det patriarkala minfält som vi kastas ut i redan på BB. Hurra! En bok att ha på sängbordet (eller varför inte soffbordet) och ta fram när man undrar om det bara är man själv eller hela världen som är galen. Sannolikt är det världen!

Boken är lättläst vilket gör den enkel att ta till sig även för den som aldrig funderat det minsta på ämnet. Den stärker också alla oss som känner att vi kämpar i motvind. Jag törs påstå att boken är måsteläsning både för dem som redan kallar sig feminister och ser världens orättvisor och för dem som inte riktigt vill tro att samhället - vårt fina svenska, jämställda samhälle - behandlar kvinnor som andra klassens varelser, samt för alla andra. Män också!!

För övrigt känner jag mig ytterligare stärkt i min fasta övertygelse att en absolut kvotering av föräldradagarna inte får införas. Det är att ta bort symptomen i stället för sjukdomen och har som enda effekt att ta ifrån kvinnor det enda område där vi har makt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela