Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Nyårsafton

Publicerad 2006-12-31 13:40:47 i Allmänt,

Idag är det nyårsafton (om nu någon har missat det). I alla fall i västvärlden och några gamla kolonier. Kineserna och några andra miljarder människor tycker att det här är en vanlig dag. Eller så firar de något som inte har ett dugg med att byta årtal att göra. Skönt för dem.

Jag är inte så förtjust i nyår.  Om det inte framgick mellan raderna. 
Den är en ohyggligt upphaussad kväll när alla ska ha Så Himla Roligt och maten ska vara Så Himla God. Alla ska ha sina Finaste Kläder - damerna gärna med Glitter På - och alla ska tycka Så Himla Mycket Om Varandra.

Och jag går igenom hela kvällen och knackar på fasaden.
Jag umgås mycket hellre med folk en alldeles vanlig lördag när förväntningarna inte är så uppskruvade.

Redan när jag var liten grät jag på nyårsafton för att nu var det gamla året slut och innehållet ett färdigt kapitel. Inget gick att förändra, tillägga eller ta bort.

Och sedan det i synnerhet överskattade millenieskiftet - när jag fick reda på vilka som INTE var mina vänner fast jag trott det så länge - har det bara gått utför. Sjukare och sjukare, tröttare och tröttare, ensammare och ensammare. 

Men vad gör man.  Kycklingen står i ugnen, panna cottan i kylen och hallonen i en sil för att tina. Det är bara att dra på sig den glittriga fasaden igen och bita ihop ännu en nyårskväll. Och hoppas att jag överlever 2007.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2006-12-31 16:23:07

Men egentligen är det bara en administrativ detalj att vi skriver 2007 istället för 2006. Ingenting ändrar sig ju! Du är lika vacker, ful, sjuk, frisk, tjock, smal, dum eller klyftig i morgon så här dags!
Att ha ett tillfälle att tänka efter, sammanfatta, tänka framåt och planera är inte fel. men det är inte sagt att det behöver ske just på nyår.
Ha så kul i kväll! Visst är det roligt att klä sig fin i alla fall? Äta god mat med goda vänner är inte heller fel. Men årets roligaste kväll behöver det inte bli! Det räcker så bra med lagom rolig.

Postat av: Dorothea

Publicerad 2006-12-31 16:23:34

Det var jag som skrev ovan! Glömde namnet!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela