Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Husmorsknep mot hosta

Publicerad 2006-11-19 17:00:14 i Föräldraskap,

På tjejträffen förra helgen fick jag lära mig ett knep som lät rätt osannolikt. Det handlar om hur man hjälper små barn som har svårt att sova för att de hostar hela tiden.

Det tog inte en vecka så fick jag anledning att prova knepet på Lilla Loppan som har ärvt sin mors förmåga att få en gräslig rethosta vid minsta förkylning.

I fredags kväll vaknade hon hela tiden av sin hosta. Då kom jag ihåg vad jag lärt mig. Och döm om minförvåning när det fungerade!

Knepet? Att klyfta en gul lök i fyra delar, lägga på en tallrik och ställa in ibarnets rum i närheten av sängen.

Som P så träffande uttrycker det luktar det visserligen gammal grek i rummet på morgonen, men när Loppan fått sova hela natten är det lätt värt det!

Tack Kajsa, för tipset!

Kommentarer

Postat av: Christian

Publicerad 2006-11-20 11:33:45

Måste testa detta häringa!! Lilleman hostar tills han spyr jue..

För övrigt vet jag inte om jag erkände att jag snott din lista förra veckan eller ej..*minnet är som det är*

Postat av: Babs

Publicerad 2006-11-20 12:58:50

Det tar 20 minuter, men det funkar!!

Annars är jag mest imponerad av att du hittade listan - det var ett tag sedan jag hade med den.

Postat av: Kajsa

Publicerad 2006-11-22 12:48:40

Tycker att det är lite intressant att det funkar. Har inte lyckats hitta någon info om vad det kan vara i löken som är bra, men så länge det funkar kanske man inte ska fråga. En vanlig lök kan väl inte vara så särskilt giftig i alla fall.
Ska nog använda knepet på mig själv. Låter som ett polskt kolkraftverk...

Postat av: Christian

Publicerad 2006-11-22 23:23:39

Tja..En gång publicerat på internet, alltid publicerat på internet..*apropå listor alltså* Apropå lök så blev blotta tanken på kluven lök i sovrummet hos lilleman så skräckinjagande att han genast slutade hosta..Den dan han beslutar sig för o återuppta hostelihostandet så kommer besked om dunderkuren även fungerar för nyblivna skåningar..;)

Postat av: Gin

Publicerad 2008-02-21 20:02:24

oj! vilket roligt knep! Det måste jag prova nästa gång hon blir hostig..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela