Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Feta barn

Publicerad 2007-07-06 13:13:19 i Samhälle och politik,

Efter tre veckor på badhuset (där man som bekant har rikliga tillfällen att studera andra människors fysionomi) undrar jag bara en sak:

Hur kan folk låta sina barn bli så feta?

Inte alla naturligtvis. Fortfarande är tack och lov majoriteten av barnen normalvuxna, men det är betydligt fler riktigt feta barn nu än när jag gick i skolan.

Igår såg jag på staden en mamma med en dotter i 6-7-årsåldern. Flickan hade bröst! Och det såg ut som om hon hade glömt simringen kvar runt magen under klänningen. Mamman var också stor som ett hus, men hon är vuxen och har ansvar för sin egen kropp. Men barnet! Jag blir upprörd.

Själv är jag sannerligen ingen sylfid och äter både fel och för mycket. Men jag försöker verkligen lära mina barn vad en sund kost innebär och att sötsaker och snacks hör ihop med en viss dag i veckan eller vissa högtider. Jag tänkte nämligen att de skulle ha en chans att växa upp till friska vuxna som kan leva långa liv.

Barn ska orka springa. Annars är det något fel.

Kommentarer

Postat av: martina

Publicerad 2007-07-06 13:43:07

håller me dig! det e läskigt att de utsätter sina barn för det.

Postat av: deep.ed

Publicerad 2007-07-06 15:06:20

Och att vissa barn kan vara stora utan att de får fel mat etc. har inte slagit dig? Själv blir jag förbannad av såna här enögda inlägg. Min dotter är stor och knappast sylfidisk - att hon sedan råkar vara lika lång som tre år äldre barn men också är stor. Men många likt dig tittar på henne som om hon blev felnärd - trots att hennes storebror är smal som ett spett (han kan gömma sig bakom en lyktstolpe - jag har det på bild).

Postat av: Babs

Publicerad 2007-07-06 18:11:53

Som ett brev på posten...
N|: Det är du som är enögd som tar allting som personlig kritik. Dessutom är det rätt irriterande att du alltid förutsätter att jag är så himla korkad, medan du är så himla allvetande.
För det första är det en djävla skillnad mellan lite rund och fet. Jag tror att även du kan förstå det om du blundar och anstränger dig.
För det andra så vet jag mycket väl att människor är olika formade beroende på en massa saker. Ibland kan det vara så allvarligt som fel på sköldkörtelhormonproduktionen ibland bara taskiga gener som gör en bredare än vissa andra. Jag vägrar dock att tro att detta drabbar så optroligt många gånger fler barn nu än för 30 år sedan.
Om det är något som är enögt så är det att vägra se problemet med att barn övergöds med onyttigheter och döms till ett liv med överviktsproblem och därtill hörande sjukdomar som diabetes, hjärtproblem och för tidig död.

Postat av: Charlotte

Publicerad 2007-07-06 20:56:43

Usch, du har verkligen fångat en av mina mardrömsrädslor här. Jag är livrädd för att ge mina egna dåliga matvanor vidare till barnen - min bvc-sköterska tittade förvånat på mig när jag allvarligt och oroligt ville ha en lång diskussion med henne när H vägde 250 g mer än sin medelkurva en gång (det var ju bara den enda gången sedan blev hon totalmedel igen, men det visste ju inte jag). Nåja, iallafall, det här är superskrämmande för mig - om det skulle hända här skulle jag ta det som ett definitivt kvitto på dåligt föräldraskap från min sida. Däremot vill jag poängtera att de tankarna bara gäller mig själv och min insats - inte andra föräldrar i liknande situationer.

Postat av: deep.ed

Publicerad 2007-07-06 23:31:09

Du är sorglig om du inte inser att din postning bara röjer ett perspektiv. Ditt svar visar tyvärr samma sak.

Postat av: Luna

Publicerad 2007-09-09 23:14:10

Jag håller med dig till max! Jag är själv överviktig men mina barn ska INTE bli det. De rör sig mycket och jag ger dem sund mat. Blir också upprörd när jag ser tjocka personer som låter sina barn gå mot samma öde. Oansvarigt!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela