Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Lite bortglömd...

Publicerad 2007-10-28 18:22:42 i Allmänt,

Rosa bandet är jättebra! Samlar in pengar till forskning om en vanlig och allvarlig sjukdom. Fäster uppmärksamheten på vikten av att undersöka sig själv så att man får behandling i tid. Osv, osv.

Men.

Kommer ni ihåg att det finns en mängd andra cancerformer också? Att man skickar pengar till Rosa bandet löser inte de andra sjukdomarna. Själv har jag kronisk leukemi. Jag har vänner som har hjärntumör, lungcancer, livmodercancer, skelettcancer, lymfom osv.

Man kan känna sig lite borglömd, lite utanför, när hela världen verkar fokusera på bröstcancer.

Dessuomt verkar särskilt män ibland bära det rosa bandet som ett bevis på att de bryr sig om kvinnofrågor. Kanske är det jag som övertolkar, men ändå. När jag var på Ladies Night härom veckan klev alla männen ut på scenen i slutnumret med Rosa bandet på bröstet.

Det är ju jättefint att de stödjer bröstcancerforskningen! Men om de bär det som ett tecken på att de är för jämställdhet så blir det lite märkligt.

Rosa Bandet är jättebra!
Men det stjäl allt rampljus.

Kommentarer

Postat av: deeped

Publicerad 2007-10-28 20:06:47

Om du läser i DI så ser du att mycket av de pengar som kommer in till Rosa Bandet går till grundforskning. Och fr a också säljer Cancerfonden generellt.
http://di.se/Index/Nyheter/2007/10/27/254838.htm?src=xlink

Postat av: Åsa Stenström

Publicerad 2007-10-30 19:20:05

Jag förstår hur du menar. I grunden tycker jag att forskningsmedel inte ska inkasseras via välgörenhet. Det blir mode i sjukdomar. Vad ska de ta sig till som har en tråkig sjukdom? En sjukdom som inte gör sig så bra i media. Bäst marknadsförda sjukdom vinner. Det är sjukt.

Postat av: Charlotte

Publicerad 2007-11-01 09:38:49

Jag har en kompis som forskar om Alzheimer som säger att det aldirg kan få lika många slantar som bröstcancer för det är ingen som vill göra stora galor för "gråa bandet" eller vad de nu kan hitta på ("Jag har ett band men jag kommer inte ihåg vilken färg eller var jag lade det"-bandet kanske?)

Postat av: Babs

Publicerad 2007-11-01 09:53:05

N|: Det är ju bra om det går till grundforskning, men det är inte min uppfattning att folk i allmänhet kopplar det det rosa bandet till något annat än bröstcancer. Dessutom vill ju uppenbarligen inte heller Cancerfonden att man ska uppfatta att pengar går till annat än bröstcancer.

Åsa och Charlotte: Precis! De jag känner som har t ex lungcncer känner sig inte bara bortglömda utan också skuldbelagda. Där skulle det verkligen behövas något "Grått band" eller så.

Jag kan förstå varför man fokuserar så stenhårt på en sjukdom. Det är mycket lättare att samla in medel till något specifikt än till "Allmänna fonden mot sjukdom". Och jag har inget emot att man använder insamlingar för att få ihop forskningspengar. Annars skulle vi inte ha kommit så långt som vi har gjort! (Och i Sverige är sjukhusen oerhört duktiga på bl a cancerbehandling.)

Det som egentligen stör mig är när Rosa bandet blir till en symbol för någon slags kvinnosolidaritet. Cancer är ingen feministisk fråga. Att sätta på sig ett rosa band betyder inte att man stöder kvinnors rätt i sammhället i allmänhet. Men det verkar ibland som om folk tror det.

Lika dumt som att ge blommor på Internationella kvinnodagen.

Postat av: Charlotte

Publicerad 2007-11-01 19:17:13

Förra året läste jag någon spalt i någon tidning där vederbörande (kvinna) var så glad för att män nu bar rosa bandet - att det "inte bara är en kvinnofråga" - det är väl bra, tycker jag, på samma sätt som det finns kvinnor som bär det blåa (prostatacancer)bandet - men det innebär i n t e att man kan visa sitt stöd för alla kvinnor genom att bära bandet, och precis som du, Fru B, så tror jag att många har gjort det märkliga logiska felslutet...

Postat av: Vanja

Publicerad 2007-11-17 11:37:37

Jag har skrivit ett irriterat inlägg om saken i min blogg, det är lättare att länka dit än att upprepa allt en gång till. ;)
http://vanjalina.blogsome.com/2007/11/17/rosa-bandet/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela