Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Kyckling i CrockPot med vitt vin och dragon

Publicerad 2014-03-28 17:48:00 i Mat,

Härom kvällen lagade jag en kyckling i CrockPoten som blev vansinnigt god (om jag får säga det själv.) Så här gjorde jag:
 
1  hel kyckling
2+1 dl vitt vin (finns i praktiska småtetror på Systemet numera)
1 tsk torkad dragon
3+1 msk smör
1/2 citron (noggrant tvättad)
2 stjälkar selleri
2 vårlökar
ca 1 tsk salt
ca 2 krm nymald svartpeppar
 
Sås
1 bananshalottenlök
1 msk smör
resten av vinet
1 dl cème fraiche
1/2 tsk torkad dragon
salt, svartpeppar
Jag hade tänkt ta en bild på den färdiga kycklingen också, men vi råkade äta upp den.
 
Kycklingen
  • Smörj grytan med lite smör
  • Blanda 3 msk smör med smulad, torkad dragon, salt och nymald svartpeppar
  • Förbered kycklingen genom att skära ett snitt i vardera klubban och att, med hjälpa av fingrarna, skapa fickor mellan skinnet och bröstfiléerna.
  • Fördela kryddsmöret under skinnet på bröstfiléerna och klubborna. 
  • Tag citronhalvan och strö dragon, salt och peppar på snittytan. Stoppa in den i kycklingen.
  • Lägg kycklingen i grytan. Lägg gärna ett par extraklickar smör ovanpå kycklingen.
  • Häll över 2 dl vitt vin.
  • Skär selleri och vårlök i bitar och släng ner i grytan. 
  • På med locket. Sätt grytan på HIGH i ca 3 timmar. (Kolla med en sticka så att kycklingen verkligen är genomkokt.)
  • Lyft upp kycklingen ur grytan och sila av spadet. Skumma gärna bort några msk överskottsfett med en sked. 
 
Såsen
  • Skala och skiva löken. Smält smöret i en kastrull och lägg i löken. Låt den mjukna.
  • Häll i vinet. Låt koka ihop till ca hälften. 
  • Sila av vätskan och blanda med spadet från kycklingen.
  • Häll all vätska i kastrullen och låt det koka ihop till ca hälften eller tills smaken är lagom koncentrerad. 
  • Smula ner dragon och smaka av med salt och peppar. 
  • Tillsätt crème fraiche och koka upp. 
 
  • Medan skyn reducerar, sätt ugnens grill på 250.
  • Sätt in kycklingen under grillen tills skinnet får en smula färg.
  • Servera med rism
Jag gjorde också en sallad med finhackad gurka, isbergssallad, tomat och gul paprika. Dressingen bestod av citronolivolja och någon tsk sur druvjuice.
 
Kan man använda färsk dragon är det bättre. Men det är mars och min dragon kommer inte att stick näsan ovanför jordytan ännu på ett par månader.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela