Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Margarinupproret - svar från skolan

Publicerad 2009-06-26 09:54:20 i Samhälle och politik,

Jag har halkat efter, det erkännes. Först midsommaryran och nu värmebölja.

Jag fick i alla fall svar från skolan för en vecka sedan. Så här lyder det:

Hej!
Jag har pratat med husmor och hon säger att det aldrig har serverats lättmjölk i matsalen utan det är mellanmjölk som serveras. När det gäller smör till smörgåsarna serveras det, Flora eller Lätta. Jag skickar ditt mail till Kommunens Kostansvarige Monica Rönn. Jag hoppas du får svar från henne.

Hälsningar etc


Jag skrev tillbaka:
 
Tack! Ledsen för sent svar, men du kanske inte har hunnit gå på semester än.

Mellanmjölken glädjer mig.
Den dagen jag var i matsalen fanns endast Lätta. Min son hävdar att det annars brukar finnas Becel också, men en 7-åring är inte alltid det perfekta sanningvittnet. Flora är dock också margarin av den dåliga skolan och jag önskar se att ni erbjuder smör eller Bregott som alternativ, då dessa är de enda som inte innehåller omestrade fetter.

Vänliga hälsningar etc


Jag kommer att dra igång ett margarinuppror, men vet inte om det är någon idé nu när semestertiderna sätter igång. Någon fundering runt det?

Kommentarer

Postat av: Dorothea

Publicerad 2009-07-05 09:45:19

Vänta till hösten! Eller kanske strax innan skolan börjar då de börjar köpa in? (Vad vet jag om när det görs förresten.) Just nu är det nog ingen idé.

Det är jättebra om det blir debatt om det här. BArnen blir inte feta av ordentlig mat, det är läsk, chips och godis samt inaktivitet som är bovarna i dramat! Och alla dessa mellanmåe - vem har hittat på dem? När jag växte upp åt man vid måltiderna, punkt och slut. (Klart jag fick något av min snälla mormor om jag var jättehungrig, men principen var att man åt vid måltiderna.) Och ute var jag i stort sett jämt om jag inte satt och läste i nån vrå. Inga ungar som jag minns var överviktiga, inte vuxna heller för den delen.

Fast nu hade ju inte detta med övervikt att göra egentligen, utan innehållet i maten. Margarin fanns, men ansågs undermåligt jämfört med smör, som var dyrare. Då var det ändå inte behandlat för attvara bredbart. kanske hårt margarin är mindre skadligt? Sen tilllkommer en grej som jag inte vetat förut - Milda ägs av Unilever (tror jag det var) så det ska man undvika äver av den orsaken.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela