Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Gulasch med mera

Publicerad 2011-01-30 18:04:00 i Crock Pot, Mat,

Idag hade vi sopplunch här hemma med anledning av såväl min som Lille Makens nyligen inträffade födelsedagar. Gästerna bestod av min närmaste familj, det vill säga mamma och syster med tillhörande följe.

Att en gulasch skulle stå på menyn visste jag redan när inbjudan utfärdades. Det är ju så himla gott! Jag arbetar i perioder på att få fram det bästa receptet. Vet inte om jag är där än, men dagens fick väl godkänt av såväl gäster som mig själv. Och det är ju ett bra tecken.

På Facebook lovade jag att dela med mig av receptet så det gör jag nu.

Gulaschsoppa ca 6 portioner (eller kanske lite mer)

smör att steka i
ca 600 g högrev, skräddad och skuren i lagom stor munsbitar
4 lökar (jag brukar ta bara gul, men hade glömt att köpa så det blev både gul och röd lök)
2 msk paprikapulver (den normalstarka sorten) Edit: jag har upptäckt rökt paprikapulver! 1/3 rökt och 2/3 vanligt blir toppen!
1 tsk stött spiskummin
3 msk tomatpuré
5 vitlöksklyftor
2 tsk salt
3 dl rödvin
1 liter vatten (eller så)
6 potatisar
2 röda paprikor
Svartpeppar, cayennepeppar

Ta fram en rejäl gryta (eller din Crock Pot) och en stekpanna och ställ på spisen. Sätt på plattorna under och lägg en klick smör i stekpannan.
I stekpannan bryner du köttet i omgångar och lägger över det vartefter i grytan.

Skiva löken och låt den svettas i stekpannan. Blanda ner paprikapulver och låt det sugas upp av löken innan allting läggs över till köttet i grytan.

Rör ner tomatpurén i grytan så den blir "stekt" innan vätskan tillsätts. Stöt spiskummin och riv/hacka/pressa vitlöken och tillsätt till köttet. Var försiktg med spiskummin - för mycket kan bli väldigt för mycket. Bättre att börja med hälften och öka om man vill.

Häll i rödvin, vatten, peppar och salt. Låt grytan sjuda under lock i några timmar (åtminstone fyra). Köttet ska bli mört och nästan börja falla isär. Tillsätt mer vatten om soppan blir för tjock.

Skala och skär potatisen i lagom munsbitar. Lägg i grytan och låt koka 20 minuter eller tills potatisen är genomkokt.

Smaka av och tillsätt mer kryddor om det behövs.

Skär paprikorna i lagom munsbitar och rör ner precis före serveringen. De ska inte bli mjuka utan bara lite ljumma.

Servera med turkisk yoghurt eller crème fraiche att klicka i soppan och ett gott bröd vid sidan av.


Jag gjorde min gryta igår och lät den sjuda i tre-fyra timmar. Idag kokade jag upp den igen och tillsatte potatisen i lagom tid före lunch. Serverade med yoghurt och vridna baguetter.

Jag serverade även en kycklingsoppa för variation. Och en pavlovatårta till efterrätt.

Edit: Grytan behöver inte puttra på spisen. Ofta låter jag de stå i ugnen (175 grader) eller använder min CrockPot (på High). 

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela