Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Farmor och mormor

Publicerad 2014-12-22 23:34:42 i Blogg24, Jul, Mat,

Varje år vid den här tiden tänker jag på farmor och mormor då jag bakar farmors loppkakor och mormors klenäter. Utan dessa kakor blir det inte jul hemma hos oss och det känns fint att tänka på att farmor (eller någon kökshjälp) för hundra år sedan stod och bakade loppkakor i herrgårdsköket liksom mormor kokade klenäter i våningen i Halmstad när mamma växte upp under 30- och 40-talet. 
 
Farmor fick jag aldrig träffa eftersom hon dog 1960 - långt innan jag föddes. Undrar hurdan hon var, farmor Gerda. Vi har ett kort  på henne från när pappa var liten (ca 1920) och liksom alla människor på alla kort från den tiden ser hon opersonligt stel och frånvarande ut. Det har jag svårt att tro att hon var. Som godsägare, mor till fyra söner och hustru till häradshövdingen måste det tillfälle då kortet togs varit ett av de få då hon fick tillfälle att sitta still en stund. Inte konstigt att hon ser ut att tänka på annat. 
 
Mormor har jag träffat en gång, men jag måste erkänna att jag har mycket vaga minnen av när hon bar fram mig till dopet. Men det finns kort från tillfället och hon ser allt annat än fråvarande och stel ut. (Det hände en del med kameratekniken under de nära 50 år som hann passera mellan bilderna.) Jag vet från mamma att hon var snäll och driftig och att morfar älskade henne högt. Tyvärr togs hon ifrån oss i en bilolycka bara ett halvår efter mitt dop. Men det är trevligt att klenätreceptet jag har är en kopia av det recept hon skickade till min mamma, skrivet med mormors handstil och prytt med hennes skiss av hur en klenät ska skäras ut. 
 
Jag har ofta saknat farmors och mormors närvaro i mitt liv och önskar att jag fått chansen att lära känna er. Men i mig bär jag i alla fall era gener och varje jul bakar jag era kakor och tänker på er.
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela