Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Om tiggeriet

Publicerad 2014-03-28 11:39:00 i Allmänt, Samhälle och politik,

I förra veckan fastnade jag i en tråd på Facebook som öppnade med att man borde förbjuda tiggeri i Sverige. På det hela taget gick diskussion ut på att "vi vill inte ha ett samhälle där folk tigger på gatorna" och "vi kan inte ansvara för alla världens fattiga". 
 
Om man tog lite lätt på saken skulle man ju kunna skriva under på båda ståndpunkterna. Nej, jag vill inte heller ha ett samhälle där folk tigger på gatorna och jag inser också att lilla Sverige inte kan föda hela jordens befolkning. Men att utifrån det hävda att vi ska förbjuda tiggeri är att dra lite väl snabba slutsatser.
 
För även om jag inte vill ha ett samhälle där folk tigger på gatorna så är det ändå det jag har. (Jag vill för övrigt inte ha ett samhälle där folk utnyttjar barn, där kvinnor har mindre makt och lägre lön eller där rådjuren äter upp tulpanerna i min trädgård. Men nu är det det jag har och då hjälper det inte att förbjuda vare sig barn, kvinnor eller rådjur.) Så i stället måste vi fråga oss hur vi hanterar situationen på bästa sätt för ge alla människor ett värdigt liv.
 
Genom ett förbud slår man på dem som redan ligger och skjuter över problemet på någon annan. Visst kan man tycka att Rumänien borde sluta diskriminera romer och ta hand om sin egen befolkning. Men tills landet har förstått att om man vill vara medlem i EU så måste man också ta hänsyn till mänskliga rättigheter, så måste vi andra på något sätt hjälpas åt. 
 
Den människosyn som tycker att vi borde köra fattiga människor på porten för att behålla vårt svenska samhälle så där puttenuttigt och tiggerifritt som vi varit vana vid, den skrämmer mig. Den ligger också nära synen på svenskhet och Sverige som förfäktas av SD - ett parti som annars är ganska utskällt i mina umgängeskretar. 
 
Hand upp, den som vill bo i ett samhälle där alla har det bra och vädret är vackert! Tänkte väl det. Men om det samtidigt innebär att vi vänder alla världens utsatta, förföljda, diskriminerade och misshandlade grupper ryggen så hoppas jag att händerna far tillbaka ner med blixtens hastighet.
 
Här är några läsvärda artiklar i ämnet:
Tobias Wikström, Dagens Industri, Vi måste ta ansvar för ett öppet Europa
Aaron Israelsson, GöteborgsPosten, Stödet till tiggaren Vaness är unikt
 
Edit- lägger till ännu en länk
Gudrun Schyman och Henrik Hermele, Fi, Slanten i tiggarens mugg gör mer gott än ont
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Maria Signal Martebo

Publicerad 2014-12-07 03:56:27

Fantastiskt välskrivet! Många tror att vi kan isolera oss och blockera bort allt otrevligt o leva kvar i vår bubbla o låtsas som om globaliseringen Inte händer....

Postat av: Babs

Publicerad 2014-12-07 18:20:57

Tack Maria!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela