Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Rabarbermarängpaj

Publicerad 2007-05-28 10:25:08 i Mat,

Får jag rekommendera ett litet experiment jag gjorde i helgen - rabarbermarängpaj.

Upprinnelsen låg i en sats rabarberkräm jag gjort tidigare i veckan där ungefär hälften var kvar. (Den var gjord enligt traditionellt recept fast med 1 tsk vaniljsocker och lite nystött kardemumma som smaktillsatser.) I lördags kände jag för efterrätt men inte för kylskåpskall kräm.  Jag började fundera över om det möjsligen skulle gå att lägga krämen i ett pajskal och på den vägen var det.

Får jag säga att hela familjen varmt uppskattade det här receptet. Inte minst barnen som älskar maräng i alla former!

Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk vatten

Fyllning
4-6 dl fast rabarberkräm

Marängtäcke
4 äggvitor
1 1/2 dl socker

  • Kör ihop pajdegen och låt den ligga kallt åtminstone en halvtimme
  • Kavla eller tryck ut den i en pajform och grädda i 200 grader i 15 minuter så den får färg
  • Låt pajskalet svalna och sänk ungnsvärmen till ca 150 grader
  • Bred ut rabarerkrämen i pajskalet
  • Vipa äggvitorna till hårt skum
  • Vänd ner sockret
  • Bred ut marängen över rabarberkrämen
  • Grädda i ugnen tills marängen blivit gyllene, ca 15-20 minuter

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela