Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Älskar julgodis

Publicerad 2014-12-18 00:02:06 i Allmänt, Blogg24, Mat,

Idag harjag lite svårt att hitta den där rätta, positiva känslan. Min rethosta har nämligen kommit tillbaka med full kraft. Och det är inte mycket som är roligt då. Men så tog jag en lakritsknäck, planerade chokladkolan och tänkte på citrontryffeln jag gjorde häromdagen.
 
Jag älskar att göra julgodis! Det blir så himla gott och lyxigt och så långt ifrån Karamellkungens låddor man kan komma. 
 
Receptetet på citrontryffel hittade jag via Pinterest, men jag gjorde om lite efter eget tycke. Så här:
 
Citrontryfflar, ca 25 st:
 
250 g vit choklad
1 1/2 tsk citronessens (Jag hade Dr Oetker från ICA hemma. Det finns säkert bättre att hitta, om man tar sig tid att handla först.)
3 msk rumsvarmt smör
3 msk grädde
en nypa finrivet citronskal
 
citronsocker att rulla tryfflarna i
 
  • Bryt chokladen i mindre bitar och micra på svag effekt tills den har smält. Rör om då och då så att den inte bränns vid.
  • Rör ner smöret i chokladen.
  • Värm grädden och häll ner den. 
  • Blanda om till du har fått en slät massa.
  • Rör ner citronessens och cest. Smaka av efterhand så att du får den citronsmak du gillar.
  • Häll smeten i en psritspåse och låt svalna så att den sätter sig lite.
  • Spritsa ut klickar på smörpapper på en bakplåt. 20-30 stycken beroende på hur stora du vill ha dem (Duh!)
  • Låt stå på köksbänken över natten.
  • Dagen efter rullar du varje klick till en liten boll.
  • Häll citronsocker i en skål och vänd bollarna så att de täcks helt.
  • Kyl.
  • Ät.
Citronsockret har jag köpt på nätet hos Chokladgallerian, men jag gissar att den händige (och tålmodige) kan göra sitt eget med strösocker, citronsyra, en droppe gul karamellfärg och lite citronskal som får dra i sockret något dygn eller så. Jag ska prova vid tillfälle.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela