Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Het paprikamarmelad

Publicerad 2014-02-04 18:18:59 i Mat,

Jag är normalt inte särskilt förtjust i géle till stekar och grytot utan tycker att det är på samma nivå som bananer i maten. Men när jag råkade snubbla förbi ett amerikanskt recept på Hot Pepper Jelly så blev jag så sugen att prova.
 
Så trots alla ounces och cups och flytande pektin (har jag aldrig sett i Sverige) gjorde jag ett försök i helgen. Och det blev gott! (Jag prövade det redan samma kväll till en skinkstek.) Marmeladen blir inte tokhet utan ger en härlig puff av hetta just när du tror att du svalt den. 
 
 
Så här kommer receptet - tämligen fritt översatt från det amerikanska:
 
Het paprikamarmelad - Hot Pepper Jelly
 
140 g grön paprika (ca en hel)
70 g grön pepparfrukt (ca 7 stycken)
Knappt 4 dl vitvinsvinäger
1 kg socker (det är mindre än i originalreceptet, men det räcker)
4-6 tsk pektin (röd Melatin)
 
 
Allt kan ju inte gå lätt. Jag hade t ex inte tillräckligt med vitvinsvinäger hemma utan fick ta ca 1/3 äppelcidervinäger i stället. Men det gick bra.
 
I originalreceptet används flytande pektin - en produkt jag aldrig sett i Sverige (säg till om det finns någonstans!) så jag höftade med vanligt pulverpektin. Med 4 tsk fick jag en rätt rinnig produkt - ungefär som sylt. Vill man ha mer åt marmeladhållet ska man nog ta ett par teskedar extra!
 
Nå. 
  • Se till att göra rent marmeladburkarna innan du kokar marmeladen. Sedan går det nämligen undan! När jag fyllt de fem burkarna på bilden hade jag marlmelad över till två burkar till, så se till att ha många tillhands.
  • Tvätta grönsakerna, ta bort kärnhuset ur paprikan och fästet på pepparfrukterna. Skär i bitar och slän i matberedaren tillsammans med 1 dl av vinägern. 
  • Kör till en sörja och häll i en stor kastrull tillsammans med resten av vinägern och allt sockret. 
  • Lägg på lock och låt koka upp.
  • När det bubblar och blir skummigt  ska det koka ca 5 minuter till. Rör med täta mellanrum så att det inte kokar över eller bränner vid. 
  • Blanda pektinet med lite socker enligt anvisningar på förpackningen och se till att få bort eventuella klumpar. Rör ner pektinet i marmeladen och låt koka ytterligare två minuter. Dra kastrullen av plattan så marmeladen stillar sig och skumma.
  • Häll den heta marmeladen i burkarna enligt alla konstens regler och sätt på locket.
 
Nu är det bara att testa sig fram för att hitta de allra bästa användningsområdena. Ost? Stek? Glaze? JAg tror att det finns massor. 
 
Det kommer en stund när alltihop ser utt som skummande lortvatten.
Lugn bara lugn - det går över.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela