Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

... och inte en enda älg

Publicerad 2020-04-24 13:25:00 i Livet,

(Varnig för felskrivningar och språklig valhänthet. Jag är inte riktigt mig själv.)
 
De säger att det är fredag idag. Det betyder att det gått drygt två dygn sedan jag åkte in på operation för biopsi.
 
För er som inte riktgit har hängt med kan berätta att jag i slutet av mars (se förra inlägget) fick jag en blödning i huvudet. När man röntgade mig såg man blödningen, men också ett område med, vad som på vårdspråk kallas en "förändring i hjärnan".
 
För att veta vad den består av och därmed kunna lista ut vad som behöver göras med mig gjordes en biopsi i onsdags. Med andra ord gjorde man ett hål i min arma skalle (på baksidan till vänster) och gick in och tog vävnadsprovet. Sedan la man tillbaka locket och tråcklade ihop hela paketet. Av det här minns jag tack och lov ingenting, för jag var nedsövd.
 
När allt var klart skjutsades jag ned till "uppvaket". Om det kändes som om jag låg i ett väntrum på NÄL så var det här som att ligga i ett ostädat förråd. Alla var hemskt vänliga, men ingen visste var någonsting fanns. 
 
Själv orkade jag inte riktigt bry mig om var jag fanns. Helst hade jag velat sova. Men blodtrycksmätaren gick igång var 15:e minut de första timmarna och en massa snälla människor var väldigt intresserade av min syresättning, EKG, puls och temperatur. Så trots morfin var det lite svårt att sova de första timmarna.
 
När jag väl fick sova en halvtimme i stöten kom illamåendet. Jag ska inte ge några detaljer, men de var imponerade på i personalen. 
 
Det är tur att det finns medel mot och för det mesta. 
 
Så småningom la sig illamåendet och alla andra värden såg rimligt bra ut, så sedan igår förmiddag ligger jag uppe på avdelning 85 E. Den värsta smäran efter operationen har släppt så här ligger jag och tittar på älg-tv. Eller skogsteve, för några älgar har inte dyjt upp sedan jag slog på för någon timme sedan. 
 
Med lite tur får jag komma hem på söndag. Men det beror väl på en hel massa saker, kan jag tänka mig.
 
Och precis nu fick jag ett gott tecken - en älg dök upp i rutan. Så rubriken till den här texten är numera fel. En älg kom och hälsade på i min ensamhet.
 
Jag vill tacka alla som tänkt och tänker på mig och vill att jag ska få må bra igen. Det hjälper mer än ni kan förstå. 
 
Nu ska jag vila lite igen och se om det kommer fler älgar. 
 
Kram!
 
 

Kommentarer

Postat av: Kikki

Publicerad 2020-04-25 06:54:49

Nej jag har inte hängt med och läste ditt inlägg med stora ögon. Kul att allt gick bra och att du börjar återhämta dig. Och älgTV har jag också testat men inte sett annat än renar och lite annat.

Postat av: Susanne

Publicerad 2020-04-29 23:38:02

Jag såg en hel flock renar som låg och tog igen sig på isen när jag zappade förbi igår. För mig, som är från Svealand är det ännu mer exotiskt. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela