Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Bevara skolslöjden!

Publicerad 2009-02-26 09:05:41 i Samhälle och politik,

Ikväll, 26 februari, kommar man i programmet Skolfront att diskutera frågan: Är det dags att ersätta slöjd och hemkunskap med mer moderna ämnen som IT och teknik? (Programmet sänd 19.30 för den som har möjlighet och lust att följa frågan.)

Det självklara varet borde vara: Absolut inte! IT och teknik är ämnen som numera naturligt inlemmas i barns och ungdomars vardag och skola. Sy- och träslöjd finns det inte så många naturliga tillfällen att lära sig om man inte råkar ha föräldrar somhar det som hobbies.

Och det är ju inte så att slöjd är ett musealt ämne nuförtiden. Det finns fortfarande  all anledning att kunna behärska åtminstone grundläggande saker som att slå i en spik eller sy i en knapp.

Vi är också många, många som kan vittna hur viktigt hantverket som hobby har blivit i detta teoretiskt inriktade tidevarv. Glädjen i att skapa vackra och/eller nyttiga föremål. Att se något växa fram ur händerna och till sist kunna lägga ner nålen/hammaren/kniven/virknålen och säga: Nu är den klar!

Läs mer på Slöjdmagasinets hemsida eller gå direkt och rösta i webfrågan på UR's hemsida.
NU!

Kommentarer

Postat av: Birgitta

Publicerad 2009-02-27 08:59:21

Menar du "Absolut inte!" ?



/Birgitta

Postat av: Charlotte

Publicerad 2009-02-28 12:33:17

Ett liv utan slöjd skulle ju vara helt förfärligt. Måtte mina barn aldrig ställas inför detta. Nog för att jag kan lära dem att sticka, virka och sy. Men "den andra slöjden" har vi ingen här hemma som kan. Nej, jag håller med dig. Upp till kamp!



Du får en utmaning på min blogg. Samma som du gav mig på fb, men jag fick inte ihop det där med "anteckningar" så jag lyckades inte där.

Postat av: Dorothea

Publicerad 2009-03-03 12:52:01

En skola utan praktisk-estetiska ämnen skulle vara förfärlig. Det borde bli mer av dem! Jag jobbar på högstadiet och vet hur viktigt det är!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela