Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Man undrar ibland

Publicerad 2009-02-03 15:30:10 i Allmänt,

För en tid sedan kände jag att diskmaskinen inte riktigt skötte sitt jobb längre. Jag gick därför till Stora Varuhuset och sökte mig fram bland alla varianter på maskindiksmedel och diskmaskinsrengöring och fastnade till slut för (eller tröttnade just när jag kommit till) två tabletter av märket YES.

Väl hemma la jag en tablett i facket och slog igång diskmaskinen. Ganska snart fylldes huset av parfymdoft. Men maskinen verkade bli ren. Så vi fyllde den med disk och och slog igång den. Återigen fylldes huset av parfymdoft och porslinet kom ut och doftade parfym det också.

Nu är det inte så att jag per definition är parfymfientlig, men jag vill gärna ha doftfritt porslin så att maten jag äter smakar och luktar mat och inte parfym.

Jag vill gärna vara en ansvarstagande konsument, så jag slog mig ner vid datorn och lyckades (efter visst besvär) hitta en mailadress till svenska Procter & Gamble, som saluför YES i Sverige. I mitt brev påpekade jag att jag tyckte att parfymeringen var onödigt väl tilltagen. Redan första vardagen fick jag svar. Det här är svaret (jo, det är sant):

Hej Susanne,

Det var tråkigt att höra att du haft problem med Yes Power Clean. Vi beklagar givetvis detta och vi är tacksamma att du tog dig tid att kontakta oss. Vi är mycket måna om att hålla en nära kontakt med våra konsumenter för att få ta del av de synpunkter och erfarenheter som de har. Det är många gånger de erfarenheterna som ligger till grund när vi gör en förändring.

Jag vill börja med att försäkra att doften är ofarlig, tabletterna består till mestadels av citronsyra och parfym, parfymen är där så att man kan dofta att maskinen är ren och doften bör försvinna efter två-tre vanliga diskprogram.

Om doften kvarstår finns det några saker som man kan göra för att hjälpa doften att försvinna. Vänligen följ de åtta stegen nedan för att få bort doften:
1. Rengör diskmaskins filtret noggrant med tvål och vatten.
2. Kör en tom maskin med två Powerdrops tabletter
3. Rengör diskmaskins filtret noggrant med tvål och vatten.
4. Kör en tvätt med ett glas vinäger uppåtstående (så att det inte rinner ut) i maskinen.
5. Rengör diskmaskins filtret noggrant med tvål och vatten.
6. Kör en tom maskin med två tabletter igen.
7. Rengör diskmaskins filtret noggrant med tvål och vatten.
8. Kör ett hög tempererat program utan något diskmedel.

Detta bör lösa problemet men om du upplever att lukten fortfarande finns kvar efter 2 veckor vänligen återkom till oss. Med vänlig hälsning

etc, etc


Hur enkelt som helst. Eller hur!?

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer

Postat av: hannah

Publicerad 2009-02-06 12:08:59

Kul liv du verkar ha :)

Postat av: Babs

Publicerad 2009-02-07 14:34:36

:) Jag skrev ett nytt brv och undrade om det inte vore enklare och billigare att helt nekelt ta bort parfymen ur produkten.

Postat av: Extraminnet

Publicerad 2011-02-25 22:55:48

Lägg av?! Köpte denna diskmaskinsrengöring för två veckor sedan. Nu har vi kört maskinen ca 7-8 ggr sedan rengöringen och hela huset stinker parfym! Helt otroligt! Sökte på diskmaskinsrengöring och parfym och hittade din sida Vad innehåller skiten egentligen? Svaret du fick är ju helt otroligt! Varnar ALLA för denna produkt! Nu ska jag också skriva till Procter. (Och Plus?)

Postat av: Babs

Publicerad 2011-02-26 17:51:37

Visst är det otroligt!

Lycka till!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela