Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Margarinupproret - Svar från Livsmedelsverket

Publicerad 2009-06-13 12:00:52 i Samhälle och politik,

Igår fick jag äntligen svar på mitt brev till Livsmedelsverket:

Hej Susanne!
Jag håller helt med dig om att det är viktigt att barnen får den näring de behöver via skolmaten och att de minskar på intaget av socker och salt. Barn behöver energi och näring för att växa och klara av skolarbetet och fritiden.

Det är dock inte bra för barnen att äta stora mängder mättat fett. Vi rekommenderar därför nyckelhålsmärkt margarin. Lätta klarar inte kraven på nyckelhålsmärkning för att det innehåller för stor andel mättat fett.

Varför vi rekommenderar nyckelhålsmärkt margarin kan du läsa om på följande länk: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat--Naring2/Mat-i-forskola-och-skola/Lattmjolk-och-lattmargarin/

Vänliga hälsningar
etc....


Varpå jag raskt svarade:

Tack för ditt svar.

Jag har läst era rekommendationer till skolan och förstått innehållet, men jag håller inte med. Att margarin skulle vara bätter än smör vägrar jag att tro och att man ska bota barns överintag av socker, salt och transfetter med att äta lättmargarin verkar redan vid första påsikten helt galet.

Dessutom finns det mig veterligen inget bevis på att mättat fett skulle vara dåligt för barn. I så fall undrar jag hur de överlevde innan margarinet kom.

Jag har mycket svårt att acceptera att ni ska rekommender/tvinga skolorna att servera mitt barn en produkt som framställs med bl a bensin, lut, kaustiksoda, fosforsyra, nickelrester och natriumetylat. Jag vägrar tro att det skulle vara nyttigare än produkter med smör alternativt smör och rapsolja (Bregott).

Det är djupt upprörande att mina barn luras i det här utan att jag blir informerad om det.

Hälsningar
etc.

Från skolan har jag ännu inte fått svar, trots påstötning.

Kommentarer

Postat av: Dorothea

Publicerad 2009-06-16 10:41:13

Bra rutet! Du har SÅ rätt!!!

Postat av: Piltson

Publicerad 2009-06-17 08:08:25

Jag börjar tro att vi bör gå på verkets generaldirektör i dessa ärenden. Nutritionsavdelningen är inte inkompetent men genomkorrumperad.



På Socialstyrelsen gjorde generaldirektören en utrensning nyligen, inte alls fullständigt, men det det var ett steg i rätt riktning. På Livsmedelsverket har det ännu inte hänt. Ett problem är att verket ligger under Jordbruksdepartementet, vilket innebär lojalitetskonflikt. De ansvarar även för mjölkbönder och mejerinäring, och fettfattig mjölk har bättre vinstmarginal än riktig mjölk.

Postat av: deeped

Publicerad 2009-06-21 01:38:11

Babs goes rättshaverist? ;) ... På dem bara.

Postat av: Babs

Publicerad 2009-06-26 09:45:31

Oj, jag ligger efter i det här. Skyller på midsommar och därpå följande värmebölja.

Babs på Barrikaden - jajamensan!

Och det är mycket möjligt att du har en poäng, Piltson.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela