Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Margarinupproret

Publicerad 2009-06-08 11:02:58 i Samhälle och politik,

Det här är en politisk period för mig. Våra kommunpolitikers GRODPERSPEKTIVPOLITIK, EU-val och andra politiska tillställningar har väl fått igång mig igen.

Idag har jag börjat dra igång ett uppror. Vi får se hur långt jag kommer...

Saken är den att jag vid ett besök i Sonens skola (han går i 1:an) upptäckte att ungarna endast erbjuds Lätta till smörgåsarna. Dessutom får de endast lättmjölk eller vatten att dricka. Jag är mån om kvaliteten på mina barns mat och vill ABSOLUT INTE att de äter lättprodukter (även om lättmjölk kan vara okej ibland då den i alla fall inte är konstgjord). Därför har jag idag på förmiddagen skrivit till skolledningen och krävt att smör, eller i värsta fall Bregott, erbjuds.

Sedan surfade jag in på Livsmedelsverkets hemsida då jag har sett någonstans att de rekommenderar lättmjölk etc. Och mycket riktigt! I den här rapporten kan man läsa följande:

Men allt är inte bra. Barn får i sig för mycket mättat fett, socker och salt. Det beror på att de äter för mycket godis, glass, läsk och saft, snacks och bakverk, och för lite grönsaker, frukt och fisk. För att få ner intaget av mättat fett behöver de byta ut mellan- och standardmjölk mot lättmjölk, och feta ostar och charkuterivaror mot nyckelhålsmärkta. Ungefär en femtedel av barnen är överviktiga eller feta. De flesta barn behöver alltså inte äta mindre, utan bättre. Den typ av matvanor som de flesta barn har ökar risken för övervikt och fetma, men också för diabetes och hjärtoch kärlsjukdom, senare i livet.

De konstaterar alltså att barn får i sig för mycket mättat fett, socker och salt. Hur de får i sig för mycket mättat fett undrar jag, då det knappt står att finna i en enda produkt numera. Allt är palmolja och härdade vegetabiliska fetter... Dessutom finns det mig veterligen ingen rapport som säger att mättat fett är farligt. Tvärtom har jag sett fler och fler rapporter om att det är en missinformation som härör sig från 50-talet. (Litsfeldt, Dahlqvist m fl) Jag är inte insatt nog för att bedöma just den biten, men att mättat fett blir allt mer ovanligt i proodukter behöver jag bara vända på paketen på ICA för att se.

Att barn får i sig för mycket socker och salt är jag däremot helt beredd att tro. Vilken konsumtionsstatistik som helst visar hur vi har höjt vårt intag av inte minst socker under de senaste deceniierna till overkliga proportioner. Jag har för mig att jag sett siffor på 40 kg raffinerat socker per person och år. I genomsnitt! Och att allt mer översaltad färdigmat slinker ner verkar också rimligt. Det är bara att gå igenom en vanlig livsmedelsbutik och se hur fördelningen mellan nyttigheter och onyttigheter är.  Åtminstonde där jag handlar upptar läsk, godis, söta bakverk, snacks, glass och färdigmat säkert 50-60% av butiksytan!

Och detta vill LIvsmedlesverket råda bot på genom att bara ge barnen lättmargarin och lättmjölk i skolan. Låter det sunt?

Om du inte är övertygad än kan jag berätta att det inte egentligen finns några studier på hur det tämligen konstgjorda margarinet påverkar våra kroppar. Smör och olja har människor däremot ätit i tusentals år och uppenbarligen överlevt på.

Min uppmaning nu är att kolla upp hur det ser ut på dina barns skola och om det är som på Sonens (vilket det nästan säkert är) - gör din röst hörd! protestera mot lättmargarinet och kräv att ditt växande, aktiva barn åtminstone får ett hyggligt matfett på knäckebrödet!

Vill du läsa lite mer om fett i maten kan du t ex besöka Doktor Dalqvists blogg. Hon har många länkar också. Och visst är hon partisk för sin typ av kosthållning (LCHF) som man kan ha synpunkter på, men hon är rätt mycket mer övertygande än Livsmedelsverket. Hon hänvisar åtminstone till forskningsrapporter...

Tillägg 2009-06-08 kl 13.24
Vill du veta mer om margarin och mättat fett så kan jag till exempel rekommendera de här länkarna:
Är margarin det mest hälsovådliga vi kan äta? från Yngre MedelåldersBloggen
Livsmedelsverket bör sluta med kostråd till allmänheten ur Dagens Medicin
Tror Livsmedelsverket att vi alla är svagbegåvade? från Newsmill

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer

Postat av: cattis

Publicerad 2009-06-08 17:16:51

Klart jag vill vara med på margarinupproret.



Själv har jag ställt ner en bytta bregott på fritids, under protest, åtminstone i början, från fritidspersonalen. Då jag propsade tog de emot byttan och lovade att servera min dotter ur den.

Sen kröp det fram att personalen hellre ville servera bregott och så även rektorn. Men de var ålagda av kommunens kostenhet att servera margarin...

Kostenheten i sin tur går på livsmedelsverkets rekommendatione. Jag har mejlat kostenheten i kommunen och även vissa politiker och rektorer angåendet detta. UTAN att få svar av någon. Då jag mejlade livsmedelsverket fick jag en hänvisning till deras hemsida om varför de rekommenderar margarin. Ren bullshiten om du frågar mig.



Har du mejlat dem ännu, och i såfall, vad fick du för spännande svar?



Heja på!

Cattis

Postat av: Babs

Publicerad 2009-06-08 18:03:07

Vad bra att du är med! Jag tror på förenade krafter. :)

Jag har mailat både skolan och Livsmedelsverket (då jag raskt gick in och läste deras rekommendationer, vilka gav mig rysningar). Ingen av dem har svarat än, men jag gissar att jag får ungefär samma dumma svar som du fick. Och i så fall kör jag igång upprorsapparaten!

Postat av: cattis

Publicerad 2009-06-13 09:41:32

hej!



Ser att du har många bloggar :-)



Så duktig du är med dina händer :-)



Ditt rabarberrecept lät ju så smarrigt så man blev alldeles sölig på underläppen här.

Har fått en massa bra tips som jag ska prova och lägga ut på bloggen sen.

Min stevia har kommit också och bör provas under helgen. Men, så liten flaskan är...



Önskar dig en superduperhelg.

och undrar, i vilken blogg ska jag skriva till dig...



kram

Cattis

Postat av: Babs

Publicerad 2009-06-13 11:56:31

Ja, jag har tre, roligt eftersatta bloggar! :) Skriv här du. Det är här jag har åsikter. De andra är hantverksrelaterade.



Jag fick svar från Livsmedelsverket igår. Ska lägga ut det här och nu så får du se.



Och burken med Stevia är liten, men det räcker med sååå lite för att ge smak.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela