Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Brev till kommunledningen ang Ärna

Publicerad 2009-05-20 10:43:08 i Samhälle och politik,

Hej!

Jag läser i dagens UNT att kommunledningen öppnar ännu en dörr för civilflyg på Ärna. Det går inte att i ord beskriva hur besviken jag är! Att du och dina kamrater låter er duperas av den pengalystne Mattias Sjölund och resolut vägrar lyssna på alla oss som värnar miljön, barnen och världens framtid är hårresande.

Uppsala Airport och dess VD Mattias Sjölund drivs av pengar. De har hela tiden ljugit för alla oss som försökt ställa dem mot väggen. Från början skulle det bara bli ett tiotal starter och landningar per dag och bara i veckorna. Nu pratas det om flygningar mellan 07 och 22. Det börjar redan hummas om att det måste flygas mellan 06 och 24 för att bli lönsamt. Ser ni inte att Mattias Sjölund duperar er? Han anpassar sina utsagor till det han tror att folk vill höra.

Det står i UNT idag att ni anser att en flygplats kan ha positiva effekter för regionen? Förstår ni hur kortsiktigt det är? Låt mig ställa några frågor:
  • Hur kan ni låta den regionala utvecklingen på kort sikt gå före den globala på längre sikt?
  • Hur kan ni låta eventuellt kommande turism och handel gå före alla oss som redan bor i Uppsala?
  • Borde inte ert ansvar i första hand vara att ta hand om befintliga kommuninnevånare?
  • Hur kan ni tro att lågprisflyg är framtiden i en värld med accelererande global uppvärmning när så många krafter försöker minska utsläppen?
  • Hur har ni mage att stödja flygplatstanken samtidigt som ni tvingar oss ”vanliga människor” att källsortera varenda sopa och köpa lågenergilampor? Åtgärder som kräver mycket jobb av den enskilda men bara ger en bråkdel i miljöpåverkan jämfört med flyget.
  • Varför uppmuntrar ni en verksamhet som ger enorma utsläpp, vilka inte beskattas och dessutom beräknas på ett milt uttryckt undermålig sätt? (Varför räknas t ex inte utsläpp som sker över 3 000 meters höjd?)
  • Ni vill ha turister hit. Men hur mysigt blir det runt högarna i Gamla Uppsala med flygplan som ideligen dånar fram över huvudet?
  • Varför är ni så fega att ni hela tiden skjuter över ansvaret för beslutet på andra instanser?
  • Hur kan ni tro På Mattias Sjölund som så flagrant har förskönat verkligheten och t o m ljugit? Det är väl klart att han säger att han ska klara miljömålen. Men vad händer när han inte gör det?
  • Borde inte de stora ytorna på Ärna kunna användas till något vettigare – t ex en stor idrottsarena?
  • Om försvaret vill ha kvar ”viss verksamhet” på Ärna borde väl det vara deras problem och inget som vi innevånare ska belastas med.
  • Varför anses det vara en mänsklig rättighet att flyga superbilligt över hela världen när vi inte kan åka bil några mil utan att betala enorma miljöskatter?
  • Är det bara jag som kommer ihåg den stora flygkatastrofen i Nederländerna då hela världen var överens om att i framtiden ALDRIG placera en flygplats när tättbebygda områden?

Själv har jag dubbla intressen i saken. Dels bor jag på den lilla planet som vi kallar jorden. En planet som i rasande takt är på väg mot sin egen undergång, på grund av människans kortsiktiga leverne vilket mera handlar om egen bekvämlighet än om arvet till kommande generationer. Jag känner en djup oro inför framtiden och en enorm skuld då jag som människa är med och bidrar till det här. Vi borde göra ALLT för att vända trenden

Dels bor jag i Gamla Uppsala. Mina barn går i Gamla Uppsala skola, vars skolgård snart kommer att överflygas av hundratals plan i veckan, om ni får som ni (och Mattias Sjölund) vill. Mina barn kommer att vakna till flygplansbuller och somna till flygplansbuller. De morötter som vi med sådan omsorg planterar varje vår kommer att vara giftiga på grund av nedfall från flygtrafiken. Äpplena i vår trädgård kommer att smaka fotogen.

Politiker har beklagat sig över ”politikerföraktet”. Undrar ni inte hur det uppstår? Jo, det är genom att politiker agerar kortsiktigt med fokus på nästa val i stället för på framtiden för våra barn. Det är när politiker vill bygga monument i stället för att värna grundtryggheten för innevånarna. Det är när politiker fegt sluter öronen mot dem som har en annan syn på saker och ting. När ni visar att ni inte ens ett uns bryr er om oss som ni är satta att styra. Att våra barns miljö, utveckling och framtid inte är viktig för er. Jag är ledsen, men sådant agerande förtjänar förakt.

Så vitt jag kan se kommer ett civilflyg på Ärna i en inte alltför avlägsen framtid att ha en enda väsentlig uppgift – att så smidigt som möjligt ta emot de miljontals klimatflyktingar som den globala uppvärmningen kommer att tvinga bort från sina egna länder. Men jag vet inte om det är det som menas med ”regional utveckling” direkt.

Jag röstade på er i förra valet. Det var ett förtroende. Svik det inte.

Kommentarer

Postat av: Åsa Stenström

Publicerad 2009-05-20 12:20:02

Jag är med på mycket i din kritik som buller, fotogen och globalt perspektiv. Fast som vanligt är det inte så enkelt. Jag fick se resultatet från en undersökning där man jämfört miljöutsläpp per person beroende på vilket transportmedel man valt och ur perspektivet inrikes affärsresenärer. Man var helt på det klara med att tåg skulle ligga bäst till och antog att flyget skulle hamna på jumboplats. Men, flyget hamnade på andra plats! Varför det då?



Jo, affärsresenärer i bil åker oftast ensamma i bilen. Därför är det miljömässigt bättre om inrikes affärsresenärer åker med fullsatta flygplan än i varsin ensam bil. Det gjorde undersökarna en smula förvånade.



Sen kan man ju undra hur ofta planen verkligen är fullsatta och hur många stolar som det ska sitta folk i för att uträkningen ska stämma, men den informationen har inte jag.



Jag vet inte om syftet med flygplatstankarna har fokus på inrikes eller utrikestrafik, men om det är inrikes och affärsresenärer som är målgruppen, så kan alltså flyg vara bättre än personbil som transport.

Postat av: Babs

Publicerad 2009-05-20 18:27:30

Tankarna är lågprisflyg med inriktning på Europa.



Tåg är alltid bäst ur utsläppssynpunkt.

Ensamresenärer i bil är naturligtvis inte bra. Men de får i alla fall betala skatt på sitt bränsle.

Postat av: Åsa Stenström

Publicerad 2009-05-20 18:52:06

Om jag minns rätt så tar det en halvtimme att ta bussen till Arlanda eller? Man kan ju knappast bo närmare utrikesflyg än vad ni i Uppsala gör.



Att tåg var bäst var självklart i undersökningen. Men flyg var alltså bättre än bil.



En annan sak är att flygbranschen förstås också jobbar på att hitta nya lösningar. Gotlandsflyg har t.ex. köpt "miljöplan" och Skyways har jag för mig jobbar med ny metod för landning. Sånt där kommer det att komma mer av.

Postat av: Johan C

Publicerad 2009-05-22 20:54:41

Förutom miljöproblemen, så tror jag helt enkelt inte att lågprisflyg på Ärna ger särskilt mycket för Uppsala i övrigt. Det vore mycket smartare att satsa på helt andra grejer om man vill få fart på besöksnäringen. Fler direkttåg till Gbg och Cph, t ex. Eller bara en så enkel sak som att se till att få slut på biljettstrulet på tåget till ARN. Skrev en debattartikel om detta till UNT. Verkar som de tar in den.



Jag tycker du ska skicka din postning som insändare eller debattartikel till UNT. Kanske lite redigerad för att tona ned affekten. Blir mer slagkraftig då, tror jag.



Inte minst din avslutning är högrelevant. Jag tror inte att de har sina väljare med sig.

Postat av: Uppgiven närboende

Publicerad 2010-03-24 18:30:51

Tack för dina tankar. Känner stor desperation över detta beslut som kommer att drabba mig och mina barn, som tvingas lyssna på dessa plan stora delar av dygnet. Tänk om det händer en olycka... Hoppas det går att rösta bort eländet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela