Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Skolekonomi och skolpolitik

Publicerad 2011-09-01 10:13:02 i Samhälle och politik,

I går låg min man på alla fyra på vardagsrumsgolvet. Det hade kunnat vara rart om han inte muttrat så förbannat. Han kämpade nämligen med sonens skolböcker, en rulle bokplast och tejp. För det är sådant som skolan kräver av oss föräldrar.

Ur allt muttrande vaskade jag så småningom fram ett litet guldkorn värt att reflektera över; Skolan kräver att föräldrar ska skaffa bokpapper eller plast och klä in skolböckerna och också klippa till en lagom stor (45*55 cm, om ni undrar) bit papper att lägga i botten av bänken. Men Gud nåde den lärare som skulle vilja vigga en tia eller två för att ta med barnen på en rolig utflykt.

Missförstå mig rätt. Jag har inget emot att investera i bokpapper (och låta lille maken göra jobbet), men då vill jag också kunna få lägga en mindre summa för att låta barnen uppleva något roligt. Men det får jag inte. (Jo, om jag bjuder hela klassaen, men då är det raskt ingen mindre summa längre.)

Jag förstår hela principen med förbud mot utflyktspengar. Och det är inte rimligt att plocka ut flera hundra kronor per barn för skidresor med klassen. Men bussbiljetten till det lokala muséet borde man väl ändå kunna få bidra med. De föräldrar som inte har råd med den ahr sannolikt inte heller råd med bokplast, så då blir samhällets orättvisor ändå uppenbarade.

Är det något jag minns från min tidiga skoltid så är det alla klassresor runt om i hembygden. Domkyrkor och runstenar. Slott och herresäten. Vi hade jättemysigt och lärde oss också en hel del på kuppen. Det är sådant som jag önskar att mina barn kunde få uppleva. För några tior till biljetten.

Kommentarer

Postat av: Charlotte

Publicerad 2011-09-01 10:44:38

Javisst och vi skickar - på anmaning av skolan - med frukt varje dag. Vad händer då med logiken att det inte får kosta något?

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-01 12:29:57

Halkade in här av en slump och...



Jaa du, så länge det är såna problem så är det ju ändå hanterbart. Läste på en annan blogg om en mamma där skolan inte förmår möta barnets behov och där skolan bett mamman tala när hon inte är /kan vara hemma, så skolan vet när de inte kan ringa henne och be henne komma och hämta sonen i skolan, när skolan inte fungerar för sonen (eller när sonen inte fungerar i skolan om man lyssnar på de uttalade orden från skolan). Tittar vi på skollagen så är det skolan som ska fungera för barnen - inte barnen som ska fungera i en fyrkantig skolstruktur, men i praktiken är det tvärtom...



Men i sak har du helt rätt, att förväntas skicka med papper, frukt etc till skolan, men vara förbjuden att bidra till gemensam trivsel - det är galet - det också.

Postat av: Babs

Publicerad 2011-09-01 13:56:47

Visst är det små problem i jämförelse med en massa annat som jag kan komma på men avstår från att räkna upp. Men likafullt intressant, tycker jag. Man kan inte bara brottas med världsproblemen hela tiden.



Om det inte funkar i det lilla kommer det inte att funka i det stora heller. Och precis som i exemplet med den andra stackars mamman så skjuter man över mer och mer av ansvaret för barnens trevnad i skolan på föräldrarna. Nu för tiden har alla klasser klassföräldrar som ordnar utflykter etc (med lite tur). DE kan nämligen be andra föräldrar betala.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela