Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Julmustskinka

Publicerad 2012-01-05 19:59:10 i Mat,

Säsongens tredje julskinka tillgades idag. Det är gott med skinka. Och billigt - särskilt när julafton har passerat.

Men lite förändring i dieten kan ändå vara trevligt. Normalt ugnsbakar jag skinkan. Idag kokade jag den i julmust.

Snälla människor har frågat hur jag gjorde. Normalt är jag en frihandskock som sällan orkar skriva ned recept. Därför är det bra när folk frågar så jag får tummen ur. Det kan ju vara trevligt att laga samma rätt mer än en gång - även för mig!

Julmustkokt julskinka

1 rimmad skinka på ca 3,5 kg
2,5 l julmust
lika mycket vatten
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 stump färsk ingefära (ca 2 cm skiva)
2 lagerblad
5-6 hela nejlikor

Favoritgriljering
2 msk mörk sirap
2 tsk Colemans senapspulver

Skölj skinkan under kranen sätt i en stektermometer. Lägg den i en kastrull som precis passar.

Jag hällde över ca 2,5 liter julmust hälldes över och sedan fyllde jag på med vatten så att det precis täckte skinkan. (Förmodligen hade det blivit ännu godare med bara julmust, men huset förmådde inte idag så jag fick spä.)

Skär ändarna av en gul lök och ta av det yttersta, torra skalet. Hopp i grytan. (Löken behöver inte hackas) Släng också i vitlösklyftor, ingefära och kryddor.

Låt skinkan koka upp och låt den sedan sjuda till en innertemperatur på 72 grader.

Lyft upp skinkan och låte den svalna på en skärbräda. Dra av svålen med händerna så blir så mycket fett som möjligt kvar på skinkan. Det är bra för saftigheten. Skåra fettet med vass kniv på båda diagonalerna så det blir rutmönstrat.

Sätt ugnen på 250 grader.

Bred ut ca 2 msk mörk sirap på fettet och strö över senapspulvret. Massera in grileringen i fett och skinka med fingrarna.

Griljera skinkan i 7-10  minuter. Håll koll så att den inte bränns.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela