Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Det där med grönsaker

Publicerad 2013-09-27 12:52:53 i Mat,

Jag har aldrig varit en grönsaksmänniska. Men de är ju så nyttiga, så jag försöker hela tiden hitta sätt att göra dem mer intressanta och en naturlig del av måltiderna här hemma. Och det går bättre och bättre.
 
Grejen är att det inte får ta för mycket tid. Det är en sak med grösnaker som ska koka med i soppor, grytor och gratänger, men de där tillbehören, dem måste  man kunna sno ihop på nolltid.
 
Jag tänkte dela med mig av snabba, gröna tillbehör som blivit återkommande gäster i vårt kök. Det blir flera bloggposter men jag börjar med de här två grönsakerna. 
 
Morot
Morötter är jättenyttigt och gott. De finns året runt och det är lätt att få tag på ekologiska. På vinterhalvåret är de en av de bästa källorna till vitaminer som finns. Barnen brukar älska rårivna morötter. Men jag tröttnar.
 
* Tillsätt en liten skvätt citronolivolja till de grovrivna nyttigheterna får de helt plötsligt ett nytt liv! Gott till alla färsrätter och korv.
 
* En annan variant är att skiva morötterna tunnt i matberedare (det ska ju gå snabbt) och blanda med lite rapsolja, torkad timjan och vallmofrön. 
 
Haricots verts - gröna bönor
 
Uppvuxen på 70-talet har jag lärt mig att avsky de sladdriga, grågröna, kokta bönorna som oftast kom från en konservburk. Nu har jag ändrat mig! Kanske för att man idag kan få tag på fina bönor - både färska och frysta - och slipper konserverna. Men det är tillganingen som är nyckeln.
 
* Fräst dem i lite olivolja och smör tills de börjar ta lite fäg men fortfarande är spänstiga. Smula över lite flingsalt. Klart! Funkar till det mesta.
 
* Vill du piffa dem lite extra kan du grovriva parmesanost över. Då blir de plötsligt lyxiga. 
 
* En annan variant är att steka strimlat, rökt sidfläsk tills det är knaprigt. Ta upp fläsket ur panna och låt bönorna steka i flottet. Lägg bönorna på ett serveringsfat och strö över fläskbitarna. Gott till allt som passar med rökt fläsk. 
 
 

Kommentarer

Postat av: [email protected]

Publicerad 2013-09-27 20:09:46

Själv har jag börjat med gröna drinkar. Ner med det mesta i matberedaren och låt det snurra! Ruccola, ananas, kiwi, en citron med skal o allt(eko), ingefära och så mycket vatten du tycker det behövs. Så gott OCH nyttigt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela