Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Kära Facebook

Publicerad 2014-12-04 16:00:00 i Allmänt, Blogg24,

När jag var riktigt sjuk (återkommer till det lite senare i december) var jag väldigt ensam. Det var nämligen innan Facebook. Hade det hänt nu hade jag berättat om sjukdomen på Facebook och kunnat hålla kontakten med vänner och bekanta genom behandlingens upp- och nedgångar, genom illamående och trötthet, goda resultat och dåliga. Men då, 2004, hade jag inte Facebook.

 

Det är svårt att hålla kontakten med folk livet öser på för fullt. Var sig det är sjukdom, småbarn eller karriär som dominerar så har man helt enkelt inte tid att ringa alla eller skriva personliga mail (eller brev!) till folk man tänker på. Och även om man har deras telefonnummer eller mailadress så kan det kännas lite fånigt att höra av sig bara för att höra av sig. Man vill ju ha något ÄRENDE. Och tänk om jag STÖR.

 

Med Facebook behöver jag inte veta vilket telefonnummer du har eller var du bor nu för tiden. Att du byter e-postadress varje gång du byter jobb försvårar inte vår relation. Tack var Facebook kan jag gratulera dig när du fått barn eller ett nytt jobb. Jag vet om du är sjuk eller har gjort en fantastisk rätt på älg och vaktelägg, vilket rackarns bra party du var på i lördags och vilken usel föreläsning du var på i mars. Jag ser barn födas, anhöriga dö och dig fylla år (grattis, förresten!).

 

Men viktigast av allt - jag får veta att du ser mig. Varje gilla, varje kommentar visar att du ser mig, bejakar min existens, och kanske till och med berörs av mina upplevelser, tankar och erfarenheter.

 

Så tack Facebook för att du fört så många människor närmare mig i stället för att de fick försvinna i skuggorna av dåtiden. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Charlotte

Publicerad 2014-12-04 23:21:02

Japp, gotta love facebook.

Postat av: Lena Nordin-Andersson

Publicerad 2014-12-05 12:08:11

Ohhh, får jag behålla det här inlägget som exempel när jag refererar till varför folk ska vara på Sociala Medier och FB i synnerhet på mina föreläsningar.

Så bra fångat på så få rader.

Postat av: Babs

Publicerad 2014-12-05 12:31:31

Klart att du får, Lena! Det är ju väldigt roligt när man lyckas uttrycka det andra menar. :)

Postat av: Kim M Kimselius

Publicerad 2014-12-05 18:05:33

Ja, jag håller med dig om att fb är bra att ha. Lätt att hålla kontakt med människor man inte har adressen.
Kram Kim :-)

Postat av: Daniel Erkstam

Publicerad 2014-12-11 14:45:05

Läser ikapp dina kärleksförklaringar. Trodde du hade hoppat av men upptäckte att du ju bloggat varje dag.

Mycket fint skrivet och reflekterat över Facebook. Kul att läsa sånt som motpol till alla larmrapporter och skrämselpropaganda om vad mycket Facebook förstör oss människor ;)....vilket oftast bara är trams och nonsens.

Svar: Tänk, jag trodde nog att du och jag var på samma sida. :)
Fru Babsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela