Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Ärtsoppa i CrockPot

Publicerad 2014-02-05 12:38:50 i Mat,

Jag fick ju, som sagt, en CrockPot i julklapp och experimenterar med den i princip varje vecka. En sak som blev mycket lyckad - redan på första försöket - var ärtsoppa. Satsen på 1 kg ärtor räckte till två middagar för min familj på fyra personer. Bra att ha i frysen!
 
Ärtsoppa i CrockPot
 
1 kg gula ärtor (ekologiska)
2,5 liter vatten
2 gula lökar
1 buljongtärning, kött eller grönsaker
1 bit rökt sidfläsk, ca 4 hg
2 tsk salt
1 tsk timjan eller mejram
 
Här ser man tydligt alla ingredienserna utom salt (som smält) och timjan som inte läggs i förrän på slutet.
 
  • Lägg ärtorna i blöt över natten. (Det här är det svåraste momentet, för det är så lätt att glömma).
  • Innan du går till jobbet på morgonen slår du bort blötläggningsvattnet och ägger ärtorna i crockpotten. Skala två gula lökar och lägg även dem i grytan tillsammans med sidfläsket, buljong och salt. 
  • Jag använde Fond du Chef, köttbuljong (den bruna, slemmiga klumpen på bilden), men man kan naturligtvis använda fond på flaska eller vanlig buljontärning. 
  • Slå på vatten, lägg på lockt och låt koka på HIGH i 8 timmar. 
  • När du kommer hem: Ta upp fläsket och skär det i småbitar (ett utmärkt tillfälle att ta bort kvarvarande fettpartier).. Lägg tillbaka köttet i grytan och smula ner timjan eller mejram. 
  • Duka bordet.
  • Ställa fram grytan och ropa på familjen. 
Jag tycker om när soppan är lite tuggig, dvs ärtorna inte är alldeles sönderkokta. Den får inte heller vara alltför tunn.Vill man ha mosigare ärtor kan man röra lite kraftigt i grytan så spricker ärtorna.
Späd med vatten om du vill ha en tunnare soppa. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela