Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Kramad grönkålssallad

Publicerad 2015-11-01 00:19:00 i Mat,

Nu drar mörkret in och allting som tidigare var grönt börjar nu anta jordfärger. Rotsaker är traditionellt höstmat, men ibland vill man ha något riktigt grönt. Och än finns det klorofyll att få tag på!
 
Grönkål är en grönsak som länge främst varit känd som dekoration runt skinkan på julbordet. Men nu är det helt plötsligt inne att äta den också. Det innebär att det går att få tag på färsk grönkål under större delen av året. 
 
Som all kål är den prisvärd, tålig och väldigt nyttig. 100 gram grönkål innehåller 160 procent av det rekommenderade intaget av C-vitamin. Det innehåller också mycket av vitaminerna A och E, samt en hel del järn. Om man odlar den själv kan den lätt stå kvar i trädgårdslandet även efter att frosten kommit (somliga hävdar att den t o m smakar bättre efter några frostnätter). 
 
Men hur äter man den då?
 
I min familj har grönkål tidigare dykt upp varje år som "långkål", stuvad till julskinka. Fruktansvärt gott! Om jag har skinkspad över brukar jag göra grönkålssoppa också och frysa in för framtida måltider. (Jag hittade den sista påsen i frysen bara häromveckan och fick en njutbar lunch.) Men skinkspad är ju en typisk säsonggrej och behovet av julskinkesmaken brukar lägga sig framåt mitten av januari.
 
Jag har också, med framgång, hackat ner grönkålen i kycklingsoppa, smaksatt med rosmarin och citron. 
 
Men grönsaker ska ju gärna vara råa för att inte förlora för mycket vitaminer, har jag hört. Hälsofreaksen verkar mixa ner den i sina smoothies, men jag är inte så förtjust i att dricka min mat. Och att äta de råa bladen rakt av är rätt seg och lite vass i munnen, så det har inte lockat så mycket. Förrän nu. Nu gör jag nämligen...
 
Kramad grönkålssallad
1 knippe grönkål
1-2 msk olivolja
2 nypor havssalt
färskpressad citron efter smak
grovriven parmesanost efter samvete
  • Riv bort de hårda mittstjälkarna från grönkålen så att bara de krusiga bladen blir kvar.
  • Strimla kålen och lägg i en bunke
 
  • Häll över en skvätt (1-2 msk) olivolja och ett par nypor salt.
  • Nu kommer tricket: ner med händerna i bunken och massera in olja och salt i kålen. Krama den ordentligt! Ju längre du kramar desto mjukar och godare blir kålen. 
 
  • Se hur kålen blir mörkgrön och glansig av oljan och känn att den blir mukare och mjukare att krama
  • När du kramat färdigt pressar du över citron och en rejäl dos grovriven parmesanost. 
  • Blanda om och servera!
Det blir ganska mycket sallad av en knippe grönkål, men det gör inget för den håller sig i flera dagar i kylskåpet. Och den passar till i princip allt som du annars skulle servera vanligt sallad till.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fru Babsan

En kvinna med en åsikt och stort intresse för mat.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela