Fru Babsans perspektiv

Allt och inget om det som betyder något för mig. Samhälle och politik. Föräldraskap och barnen. Trädgården och mat. Och lite annat!

Jag fäller värre än katten gör i mars

Publicerad 2020-08-09 20:45:40 i Livet,

Jo, så är det. Det som för en vecka sedan började som en liten kal fläck just där strålningen går in i knoppen har nu brett ut sig över en ganska ansenlig del av bakhuvudet. Jag har fortfarande en krans av hår som omringar huvudet jämns med hårfästet. Uppepå huvudet är håret också kvar, vilket hänger ner över flint och stubb och har gjort att folk hittills inte upptäckt frånvaro av 2/3 av min kalufs. Men nu börjar bortfallet bli ganska tydligt.

Om två veckor får jag äntligen gå till frisören – eller ta fram kökssaxen – för att göra något av de kvarvarande, grånade testarna. Så nu kan jag ju börja planera på allvar! Det finns så många möjligheter och eftersom jag haft gott om tid att tänka de senaste veckorna (för att inte säga det senaste halvåret) så har jag hunnit fundera över flera alternativ:

  • Jag kan helt sonika raka av alltihop och ÄNTLIGEN få veta hur jag ser ut utan hår. Det har varit grundplanen. Lättskött och svalt är det också. Och kanske supersexigt, även om jag misstänker att jag med god marginal passerat den ålder då ett kalt huvud täckt med guldstoft ansågs vara höjden av skönhet.
  • Tonsurfrisüren. Låta alla hårstrån som vill sitta kvar på huvudet men klippa ner dem till 12 mm längd. Kanske skaffa en liten munkkåpa till, att ha på söndagarna.
  • Snorkfrökenfrisyren. Det är den som först kom för mig, kanske för att jag plöjt Mark Levengoods inläsningar av muminböckerna under sommaren. (Behöver du själavård ska du göra detsamma. Som balsam!) Snorkfröken har, som alla intellektuella vet, en rakt avklippt, blond lugg som växter ut just där öronen börjar och stannar där ögonbrynen skulle ha suttit om hon haft några.

Illustration av mästarinnan själv. Älskade Tove Jansson!

När jag väl börjat tänka på Snorkfröken öppnades en hel tankevärld av pannluggar:

  • Tintinfrisyren. Nästan inget hår alls (lätt fixat!) med undantag från en liten pigg tofs som står rakt upp i pannan. En frisyr som dock lätt förknippas med småpojkar och/eller kvinnor av en annan sexuell läggning än den faktiskt själv har, vilket kan förvirra omgivningen. Ska jag köra på den behöver jag dessutom skaffa en stor burk frisyrgelé.
  • Hitlerfrisyren. Hålla luggen lång och kamma den åt sidan så att den faller lite flottigt, elegant över vänstra ögonbrynet.
  • Busig Hitler. Som ovan, fast kamma luggen åt andra hållet.
  • Afghanhund. Skaffa mittbena och bredda den i mitten så att jag får en bra landningsbana för myggen. Kan kompletteras med bruna kontaktlinser och en sorgsen uppsyn. Förmodligen ett bra alternativ om jag vill ha hjälp med något eller bara försöker tigga lite godis.
  • Nisse går till frisören. Som Tintin fast mycket längre. Och vågig! (Finns i en underbar bilderbok av Lena Landström och Olof Landström, vilken fick min dittills motsträvige son allt kräva att få gå och klippa sig.)
  • Backslick/comb-over. Då kan man nästan låtsas att håret är kvar. Om man använder MASSOR av frisyrgelé.
  • Short and flat. Populär frisyr bland amerikanska militärer och över hela världen i samband med att filmen Top Gun gjorde succé. På mig blir den nog snarare short and floppy, för vid det här laget har jag nog gjort slut på frisyrgelén.
  • Afro- eller Bo Derekinspirerad lugg. Massor av smala flätor med en ponybead (plastpärla)i varje flättopp. Eller kanske bjällror… Det är ju kul om folk märker när man kommer!

Jag är öppen för förslag, gärna illustrerade. Än har jag två veckor kvar innan jag får ta fram saxen, så du har alla möjligheter att påverka utfallet. Jag vet inte om jag kommer att tillåtas att färga håret, men tänk gärna in det som en möjlighet. om än inte som enda utväg.


Spoiler alert!!!
Här har Nisse varit hos frisören.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela